دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تشریح برنامه‌های این نهاد در طول برگزاری نمایشگاه کتاب، گفت: موافقت سازمان صداوسیما را برای راه‌اندازی شبکه‌ی کتاب در فضای مجازی جلب کرده‌ایم. 

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا ، منصور واعظی امروز (یکشنبه، هشتم اردیبهشت) در نشست نهاد کتابخانه‌های عمومی، گفت: هدف ما فعال کردن تمام رسانه‌ها در نمایشگاه کتاب است؛ به همین علت از سازمان صداوسیما تقاضا کردیم شبکه تلویزیونی کتاب با محوریت ترویج کتاب و کتاب‌خوانی تأسیس شود که این سازمان با راه‌اندازی این شبکه در فضای مجازی موافقت کرده است و پخش آزمایشی آن برای اولین‌بار در نمایشگاه کتاب از برنامه‌های نهاد است.

او افزود: برنامه‌ی دیگر نهاد، تشکیل یک گروه از کارشناسان فرهنگی برای مشاوره کتاب در نمایشگاه است. این کارشناسان خدمات مشاوره‌یی به مردم و بازدیدکنندگان ارائه می‌کنند و به سؤال‌ها آن‌ها پاسخ می‌دهند. سال گذشته استقبال خوبی از این ایستگاه‌های مشاوره که در مترو برپا شده بود، شد و ما تصمیم گرفتیم این ایستگاه‌ها را به طور متمرکز در نمایشگاه کتاب راه‌اندازی کنیم.

واعظی با اشاره به برگزاری نمایش‌های خیابانی با موضوع کتاب و ترویج کتاب‌خوانی در طول برگزاری نمایشگاه کتاب اظهار کرد: از هزار نفر از کتابداران کشور دعوت کرده‌ایم که میهمان نهاد در نمایشگاه باشند. همچنین چند افتتاح و رونمایی در غرفه‌ی نهاد خواهیم داشت که افتتاح شبکه‌ی تلویزیونی کتاب در فضای مجازی مهم‌ترین آن‌هاست.

او همچنین با اشاره به این‌که بیشتر خبرگزاری‌ها گرایش‌های سیاسی دارند، عنوان کرد: ما درصدد راه‌اندازی یک خبرگزاری با محوریت کتاب هستیم که بیش‌تر به مسائل فرهنگی توجه کند و گرایش سیاسی خاصی نداشته باشد. خصوصیت بارز این خبرگزاری باید اولویت قرار دادن کتاب و ترویج آن در بین عامه مردم باشد.

واعظی ادامه داد: طرح دیگری که در دست بررسی داریم، انتشار دانش‌نامه‌ی «اسارت و آزادگی» در 100 جلد است که به موضوع جنگ تحمیلی، وضعیت آزادگان و اردوگاه‌های نگه‌داری از آن‌ها در کشور عراق می‌پردازد. همچنین کار بزرگ دیگری که انجام داده‌ایم، تفسیر روایی آیات خدا و نظر معصومان (ع) درباره‌ی آن‌هاست. در تفسیر «برهان» مرحوم بحرانی به کم‌تر از 50 درصد آیات پرداخته شده است، اما طرحی که ما در نظر داریم، به همه‌ی آیات اختصاص دارد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور رونمایی از لوح زرین «شهر مطالعه» را از دیگر برنامه‌های این نهاد در نمایشگاه کتاب اعلام کرد و گفت: در نظر داریم از شهرهایی که بیش‌ترین نقش‌آفرینی را در توسعه کتاب و کتاب‌خوانی در یک سال گذشته داشته‌اند، برای حضور در نمایشگاه دعوت کنیم و با رونمایی از لوح زرین «شهر مطالعه» یک شهر را به عنوان برنده‌ی این لوح اعلام کنیم. کرج، اهواز، یزد و اردبیل چهار شهری هستند که امسال در نظر داریم یکی از آن‌ها را به عنوان برنده اعلام کنیم.

او افزود: چندین تفاهم‌نامه هم در طول برگزاری نمایشگاه کتاب با شورای سیاست‌گذاری مساجد تهران، کمیته‌ امداد امام‌ خمینی (ره) و کتابخانه مجلس شورای اسلامی امضا خواهیم کرد. همچنین 16 نشست خبری که یکی از آن‌ها با موضوع ارتقای منزلت اجتماعی کتابداران است، در نمایشگاه برگزار خواهد شد.

واعظی در پایان با اشاره به افزایش قیمت کاغذ در یک سال گذشته و فشار به منابع نهاد، خاطرنشان کرد: تعداد کتاب‌های تأمین‌شده از طرف نهاد نه تنها در یک سال گذشته کاهش نیافته؛ بلکه رشد 50 درصدی داشته است. 

/117/